fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Fender Twin Reverb

Fender Twin Reverb - Silverface

Ez az erősítő életem álma volt, sose felejtem el a pillanatot, amikor az enyém lett. A hangja olyan csodálatos, hogy bár a körülbelül 40kg súlya miatt kifejezetten kellemetlen érzés vinni, nem adnám semmiért. Imádom nézni az elektroncsövek meleg, sárga fényét, hallgatni a rugós zengető éteri visszhangjait. És bevallom, hogy szagolgatni is szoktam, mert… leírhatatlan. Egyszer gyere el, szagold meg, és meg fogod érteni.

 

A Fender cég 1952-ben hozta ki az első Twin Reverb névre hallgató erősítőjét. Ezzel megalkotta a korai rock zene egyik legjellegzetesebb, legsikeresebb, és sok zenész által máig is etalonként emlegetett hangzását. Legfőbb jellegzetességei a két darab 12 colos hangszóró, és a legendás hangzású beépített tremolo effekt és rugós zengető. A 60-as évek végéig fekete, 1969-től krómozott előlappal gyártották, innen erednek a később ráragadt „blackface és silverface” nevek.

A 60-as évek közepén, az akkor forradalmi újításnak számító (és egyebek mellett a gitáreffektek feltalálását is lehetővé tévő) tranzisztor megjelenése ellenére a Twin Reverb továbbra is elektroncsövekkel működött. A csöves hangzás és dinamika ugyanis - az erősítők esetében - mind a mai napig utánozhatatlan és pótolhatatlan. (Ezért az elektroncsövek kihalását a legkomolyabb minőségű erősítők gyártása, használata egyelőre stabilan akadályozza.)

Az én példányom 1976-ban készült. Ennek a korszaknak a legszembetűnőbb jellegzetességei a krómozott előlap (silverface), és a „master volume” feliratú push/pull (azaz kihúzható/benyomható) potméter, ami 1972-ben jelent meg a Twin Reverbeken, és kihúzott állapotban, egy magas frekvenciákban gazdagabb, kissé torzított (rettenetesen dögös) hanghoz juttat. A három különböző (75W, 100W, és 135W) teljesítményű típus közül ő a 100W-os verzió. A Twin Reverbeket több különböző hangszóró típussal gyártották (JBL, Jensen, Oxford, és azt hiszem, CTS is), az enyémben két Oxford típusú hangszóró felel az elektromos jel hanghullámmá történő visszaalakításáért.

A The Beatles utolsó nyilvános szereplését (1969, London) megörökítő tetőkoncert (Rooftop Concert) néven elhíresült filmfelvételen jól látható és hallható három szép Fender Twin Reverb silverface. Kettő John, egy pedig George háta mögött. Ha jól megnézzük, hamar rájövünk, hogy ezek az akkor vadi új erősítők a legelső silverface szériából valók. Tán előbb volt ilyen az Apple Records épületének tetején a Beatlessel, mint a hangszerboltok polcain. Ezek az erősítők nemcsak a tetőkoncert, de az ezekben a napokban felvételre kerülő Let It Be album hangzását is nagyban meghatározták.

Hajba Áron (2017)

 

A Beatles a tetőkoncerten (1969 január). Háttérben a 3 db Fender Twin Reverb Silverface.