fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

GEORGE MARTIN, AZ ÖTÖDIK BEATLE!

Akinek tényleg kijár az ÖTÖDIK BEATLE titulus: George Martin!

Martin már gyermekkorában megismerkedett a zongorával, de a zenei pálya irányába csak 20 éves kora környékén fordult. A hadseregben eltöltött évei után művészeti iskolába ment, ahol a zongorázás mellett oboázni is megtanult.

Az ötvenes években elkerült az EMI lemezcéghez, annak is a Parlophone nevű vállalatához, ahol később igazgató is lett. A Parlophone ekkor nem volt „menő” kiadó, inkább jelentéktelenebb klasszikus és kabaré lemezeket készítettek. Az 1960-as évek elejére azonban a Peter Sellers-szel készített közös lemezek fellendítették a lemeztársaság – és ez által George Martin - sikerét. Azonban ezzel nem elégedett meg. Sok más kollégájához hasonlóan ő is szeretett volna „magának” egy jól menő, jövedelmező és sikeres csapatot.

 

 

1961 végén Brian Epstein elvállalta a Beatles menedzselését. 1962. január 1-re le is szervezett az egyik legnagyobb kiadónál – a DECCA-nál egy próbafelvételt. A DECCA később elutasította a Beatlest, de Brian a hanganyagot elkérte és tovább „házalt” vele. Így jutott el George Martinhoz, aki meghallgatta a felvételt, de nem igazán győzte meg őt a Beatles előadása. Martin profi volt a szakmájában és megadta a Beatlesnek az „élő” bemutatkozás lehetőségét – behívta őket egy meghallgatásra. Hónapokkal később a Beatles besétált - az akkor még alig ismert - abbey roadi EMI stúdióba és néhány dalt eljátszottak Martinnak. A doboknál ekkor még Pete Best ült. Martin ezúttal sem volt elájulva a Beatlestől, de a stílusuk, a személyiségük valamint John és Paul hangja akkora hatással volt rá, hogy hajlandó volt egy kislemezt megjelentetni a Beatles-szel, de csak egy kitétellel – ha a dobost lecserélik.

Néhány hónappal később a Beatles újra bevonult az EMI stúdióba, de ezúttal már Ringo Starral. Többek között a Love Me Do-t is rögzítették, de George Martin precizitását mutatja, hogy ekkor még Ringoval sem volt teljes mértékben megelégedve, így egy héttel későbbre újra berendelte a Beatlest, de ezúttal Martin nem bízta a véletlenre és egy profi stúdiódobost szerződtetett aznapra. Ekkor készült el az első Beatles kislemez - a Love Me Do. A kislemez legelső nyomásaira a Ringo dobolásával készült felvételt tették, az utánnyomásokra és az első Beatles nagylemezre azonban az Andy White stúdiódobossal készített verziót. A lemez sikeres lett, a Beatles egyre népszerűbb és egy évvel a Love Me Do felvétele után már a Királynő előtt játszottak és a fél világ a lábuk előtt hevert.

A Beatles tagjai őrületes gyorsasággal fejlődtek zeneileg. Amint meghallottak valami olyan hangszert vagy hangzást, amit előtte nem ismertek, rögtön alkalmazni akarták felvételeiken, dalaikban. Ekkor George Martin lépett a színre – ő oldotta meg a fiúk (sokszor) eszement kéréseit. Martin már az első Beatles nagylemezen közreműködik - több dalban billentyűs hangszereken (Misery, Baby It’s You). Az ezt követő szinte összes Beatles lemezen játszik, ő volt szinte az összes Beatles dal producere és az ő hangszerelése hallható a legtöbb Beatles dalban.

 

 

Martin szakmailag a mentoruk és teljes jogú társuk volt, emberileg pedig szinte apjuknak tekintették, felnéztek rá. Sokszor úgy viselkedtek vele szemben, mint a gyerekek – volt, hogy Lennon kábítószer hatása alatt volt a stúdióban, de szégyellte volna, ha Martin meglátja és próbálta titkolni.

A hatvanas évek második felében készült Beatles lemezek már annyira másik dimenzióban szóltak, annyira egyedi és korszakalkotó újítások voltak rajtuk, hogy Martin hírneve egyre jobban terjedt. Sokan szerették volna őt producernek. Később már a Beatlest is zavarta egy kicsit, hogy a közvélemény Martint tartja a banda „agyának”. A Sgt. Pepper’s nagylemez felvételei közben rengeteg megoldandó „problémával” állt szemben Martin. Ő öltöztette fel a dalok többségét – ő csinált belőlük igazi remekműveket – nem véletlenül kapott a nagylemezért Grammy díjat. A legnehezebb feladatokat Lennon adta Martinnak. A Strawberry Fields Forever c. dalt pl. két részből kellett összehoznia úgy, hogy a két felvétel tempója nem is volt azonos. Az eredmény ismert, ez lett az egyik legjobb Beatles felvétel. A Being For The Benefit Of Mr. Kite c. dalban egy régi cirkuszi-vurstli hangulatot kellett megidéznie – Lennon a fűrészpor szagát akarta érezni a dalban. Az I Am The Walrus-ban John egy kissé hamiskás hangszerelést szeretett volna és Martintól ezt is megkapta. Ha levesszük a dalról a többi hangszert és csak a nagyzenekari részt hagyjuk meg, a világ egyik legnagyszerűbb és legijesztőbb hangszerelését hallhatjuk. De ne felejtsük el, hogy George Martin rögzített először lemezen „feedback”-et, méghozzá 1964-ben, az I Feel Fine felvétele közben.

 

 

Az 1969-es „Get Back” felvételek idején a Beatlesnek elege lett a régi arcokból - így Martinból is - és parkoló pályára tették, helyette Glyn Johns producert választották maguknak. Az 1969 januárjában készített hatalmas anyag - és az ebből tervezett Beatles nagylemez – koncepciója az volt, hogy visszatérnek a gyökerekhez, a korai felvételek technikájához. Azaz nem lesznek rájátszások, duplázások, semmilyen „stúdió trükk”, többek között ezért is hívták el a felvételekre Billy Preston amerikai orgonista barátjukat, aki az utolsó Beatles koncerten - a tetőkoncerten - is velük játszott. A felvételek elkészültek, de a lelkesedés alább hagyott – a Beatles ekkor már széthúzóban volt, úgyszólván menekültek egymástól és a stúdiótól.

Az anyagból a Glyn Johns ugyan összerakott egy tervezett nagylemezt, sőt már a borítója is elkészült – azonban sosem jelent meg. Az anyag közel másfél év múlva látott napvilágot teljesen más borítóval és dallistával, Let It Be címmel. A nagylemez elkészítésére Phil Spector producert Lennon kérte fel. (Tehát az eredeti felvételek egy részénél valóban ott volt Martin, de az azokból készült Let It Be nagylemezhez már semmi köze nem volt.) Phil Spector miatt a lemez amerikai hangzást kapott és elvesztette az eredeti koncepcióját: rengeteg „stúdió trükköt” alkalmazott a daloknál – többek között a The Long And Winding Road-nál is, amit McCartney rossz szemmel nézett.

 

 

McCartney elmondása szerint a Beatles ötödik tagja George Martin volt. Az évek alatt a média munkatársai és a rajongók rengeteg fontos és meghatározó személyre ráhúzták ezt a titulust, de ténylegesen csak George Martin érdemelte ki. Ő irányította a felvételeket (a Fehér Album és a „Get Back” munkálatai közben egy időre magára hagyta a Beatlest) és számtalan dalban ő játszotta a zongoraszólókat (In My Life, Lovely Rita stb.) Nem egyszer fordult elő, hogy a Beatles befejezte a felvételeket és elhagyták a stúdiót, Martin pedig ott maradt, meghallgatta újra az anyagot és rájátszott még zongoraszólamokat (A Hard Day’s Night, Money stb.) A Beatles dalainak érdekes hangulatához és sokszínűségéhez a vonósok, fúvósok alkalmazása is nagyban hozzájárult. Ezek szinte egytől-egyig Martinnak köszönhetőek (Eleanor Rigby, Yesterday, Mr. Kite stb.) Az 1990-es évek elején a 3 élő Beatles taggal együtt George Martin is dolgozott az "Beatles Anthology" c. projekten, melyből film és lemez is készült.

 

 

A Beatles után már csak Paul McCartney-val "producerkedett" Martin. A „Live And Let Die” hangszerelése valamint a „Tug Of War”, a „Pipes Of Peace” és a „Give My Regards To Broad Street” c. McCartney nagylemezek hangszerelései és produceri munkái is őt dicsérik. Itt sem egy világsláger született (Ebony And Ivory, Say Say Say stb.) A Tug Of War és a Pipes Of Peace lemezeket nagyrészt Martin montserrati birtokán lévő stúdióban vették fel.  A birtokot és a stúdiót sajnos évekkel később egy hurrikán lerombolta. George Martin pedig 2016. március 8-án lefeküdt aludni és sajnos soha többé nem ébredt fel.

 

 

Hoffmann György (The BlackBirds Beatles Emlékzenekar)

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

THE BLACKBIRDS BEATLES EMLÉKZENEKAR MAGYARORSZÁG ÉLŐ BEATLES SHOW // THE BLACKBIRDS BEATLES TRIBUTE BAND HUNGARY LIVE BEATLES SHOW BUDAPEST BEATLES LIVERPOOL

TRIBUTE TO JOHN LENNON PAUL McCARTNEY GEORGE HARRISON RINGO STARR A HARD DAY'S NIGHT HELP LET IT BE ABBEY ROAD YELLOW SUBMARINE BORS ŐRMESTER SGT. PEPPER HUN

----------------------------------------------------------------------------------------------------