fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

BEATLES - ABBEY ROAD: I WANT YOU

2019-ben ünnepli a legendás ABBEY ROAD Beatles nagylemez 50. évfordulóját. Ennek apropóján - lépésről lépésre - sorra vesszük a lemez dalait, amihez a Beatles Kódex c. könyvet hívjuk segítségül.

 

 

Lennon a közel hét hónapon át készülő, majdnem nyolc perc hosszúságú rock kompozíciójának ötletét a Get Back próbák alatti klasszikusok feldolgozása közben játszott Comin Home Baby című 1962-es Mel Torme dal indíthatta el (valószínűleg január 6-án), melyből ezt a végtelennek tűnő, Yokónak címzett erőteljes szerelmi vallomást faragta ki. Bár több mint valószínű, hogy a Mel Torme mellett hatással volt rá a Black Magic Woman is a Fleetwood Mactől, melynek lassú - gyors váltású zenei felépítését szintén felhasználta. A Beatles „legnehezebbé” vált dalában Lennon elfojtott érzelmi énjei felszabadulnak, pulzál körülötte a levegő, a három percen keresztül ismétlődő masszív gitár akkordok örvényszerű sodrása az egyre erősödő Moog effekttel olyannyira magával húzza a hallgatót, hogy a felvétel hírtelen megszakítása egy hipnotikus álomból való felriadt állapotot idéz elő.

 

 

A szalagot Lennon vágatta le a keverésnél Geoff Emerickkel, pedig a hátralévő időből csak húsz másodperc lett volna hátra. Ezzel az volt a célja, hogy a dal nem várt módon, meglepetésszerűen érjen véget. George Martin ezt az eredeti elképzelést tartotta meg a Love albumra kevert verziójával, annyi eltéréssel, hogy a megszakadó gitárakkord után még hat másodperces Moog effekt hallható. Ez volt az, amit Emerick szerint McCartney teljes mellszélességgel ellenzett, úgy gondolta, hogy a zaj az együttes lemeze ellen elkövetett bűntett. A dupla szólógitárt Lennon közösen játssza Harrisonnal abban a formában, amit korábban Harrison javasolt McCartneynak a Hey Jude próbái közben. Jeff Jarratt hangmérnök többször is jelzett nekik, hogy vegyenek le a hangerőből, amit sem Lennon, sem Harrison nem tett meg, ezért a készre kevert végleges verzió viseli is ennek nyomait. Lennon óriási kiáltása alatt, 04:28-nál berecseg a mikrofon, ezután valaki a háttérben hallható, ahogyan rájuk szól. Lennon talán Yoko Ono iránti vágyát üvöltötte ki magából, de az is lehetséges, hogy az aznapi Apple tárgyaláson visszafojtott McCartney elleni dühét engedte szabadjára.

 

 

A január 28, 29, 30-i próbák alatt játszott verzió még igencsak lagymatagnak bizonyult a Billy Prestonnal duóban énekelt jazz stílusával, de a kialakulatlanságot a Savile Row-i tetőkoncert elején előadott félperces részlet is bizonyítja. A szerzemény hónapról-hónapra keményedett. Az I Want You (She’s So Heavy), mint második leghosszabb Beatles szám (az első a Revolution 9 – bár ez nem mondható a szó hagyományos értelemében dalnak) lett az utolsó olyan felvétel, ahol mind a négy tag jelen volt a keveréseknél 1969. augusztus 20-án. Ezen a napon nyerte el végleges formáját, mivel az április 18-án véglegesen elkészült 04:37 perc hosszúságú első részt dolgozták össze az augusztus 8-án készült második, 03:07 perc hosszú befejező szakasszal a „She’s So…” után. A Moog szintetizátort Lennon szólaltatja meg, a Hammond orgonát Preston, Ringo pedig a dobok mellett kongán is játszik. Lennon szerzeménye később egyetlen Beatles válogatáslemezen sem jelent meg, csupán Martin támasztott fel belőle másfél percnyi emléket harminchét évvel később, 2006-ban a LOVE albumon.

 

(Marsi József, a Beatles Kódex c. könyv szerzője)

 

 

 

 

 

 

 

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

THE BLACKBIRDS BEATLES EMLÉKZENEKAR MAGYARORSZÁG ÉLŐ BEATLES SHOW // THE BLACKBIRDS BEATLES TRIBUTE BAND HUNGARY LIVE BEATLES SHOW BUDAPEST BEATLES LIVERPOOL

TRIBUTE TO JOHN LENNON PAUL McCARTNEY GEORGE HARRISON RINGO STARR A HARD DAY'S NIGHT HELP LET IT BE ABBEY ROAD COME TOGETHER

----------------------------------------------------------------------------------------------------